Bij trainingen wordt de stap gezet van het verwerven van kennis, naar het verdiepen, gebruiken en toepassen van deze kennis. Weten (kennis en inzicht) en doen (vaardigheden en attitudes) wordt met elkaar geïntegreerd. Dit kan vervolgens geoefend worden in een gesimuleerde praktijksituatie. In sommige gevallen wordt hierbij een trainingsacteur ingezet, om een zo realistisch mogelijke benadering van de werkelijkheid te creëren.
E-learning
Bij trainingen wordt de klassikale bijeenkomst soms gecombineerd met e-learning. E-learning is leren met behulp van ICT. Hierbij hanteren wij het ‘flipped classroom principe’. Dat wil zeggen: de theorie leert men via een e-learningmodule, waardoor iedereen tijdens de klassikale bijeenkomst met hetzelfde kennisniveau start. Hierdoor is er tijdens de bijeenkomst meer ruimte voor het stellen van vragen en het opzoeken van de verdieping middels discussies en oefeningen. Tijdens de training vindt hierdoor meer maatwerk plaats, is er meer interactie en wordt de feitelijke contacttijd efficiënter gebruikt.